top of page
  • תמונת הסופר/תakiva R

מהן השלכות? (Projections)

עודכן: 21 ביוני 2022


השלכות הן מצב שבו אנו לא מסוגלים להתמודד עם חלקים בהוויתנו שמאיימים עלינו, ולכן אנחנו 'משליכים' אותם על אדם אחר: אנחנו רואים אותם באופן מועצם ומוגזם אצל הזולת.

ניתן דוגמא להשלכה: יוסי נולד מופנם, שקט, שמרן וראציונלי. רצה הגורל, ואביו ואחיו הגדול של יוסי הם בעלי נטיות דרמטיות: אבא שלו שחקן בהבימה ואחיו חולם להצטרף לקרקס. שניהם, התייחסו ליוסי רק כשהוא עשה דברים יצירתיים ובולטים, כמו לשיר ולרקוד ולצחוק בקול- ועקצו אותו כשהוא קרא ספר בשקט לבד בחדרו והתעלמו ממנו כשהוא רצה לחלוק ידע מספרי המכניקה שקרא. התת מודע של יוסי פירש זאת כך: "אם אהיה לוגי, ינטשו אותי". בתהליך בלתי מודע, הוא למד להתנגד לחלקים הראציונליים שבו. הגוף שלו, באופן בלתי מודע, זיהה מעתה ואילך אנרגיות של מופנמות, לוגיקה, ושמרנות- כדברים מאיימים.

עכשיו יוסי בן ארבעים ושמונה, מורה להיסטוריה, ויש לו שכן בנקאי. השכן שלו קצת מרובע, אבל לא מזיק. אבל כל פעם שיוסי רואה אותו, הוא מרגיש דחייה. הוא חושב לעצמו: "הבן אדם הזה, אין לו נשמה. כזה קר".יוסי מרגיש צורך להתרחק מהשכן.

במילים אחרות: יוסי משליך על השכן שלו את החלקים המודחקים שלו עצמו. כמו שהוא נכנס למלחמה עם עצמו מאז ילדותו לגבי החלקים המופנמים שבו, הוא משחזר את המלחמה הזאת מול השכן.


הכלל הכי חשוב לגבי השלכות הוא הכלל הבא: כל מה שאנחנו עושים לעצמנו, אנחנו עושים לאחרים. אדם שמדכא את השמרנות שלו, ידכא אותה אצל אחרים. אדם שמדכא את הגבריות של עצמו, ידכא אותה אצל גברים אחרים. אדם שמדכא את הרגשות של עצמו, ידכא את הרגשות של בת הזוג שלצידו. ככל שאנחנו מכילים את עצמנו, אנו מרחיבים את אזור הנוחות שלנו במפגש עם אחרים.



21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page